I dag har Arbeiderpartiet lagt fram forslag om ny abortlov som utvider grensen for selvbestemmelse til uke 18.
Menneskeverd reagerer sterkt på dette forslaget, som er en radikal svekkelse av fosterets eksisterende rettigheter. En utvidelse fra uke 12 til uke 18 innebærer at vi omdefinerer hva et menneske er, når et liv får verdi og når det har krav på juridisk vern.
Retten til liv svekkes
Abortloven er en avveiningslov som skal avveie kvinnens rett til selvbestemmelse mot fosterets rett til liv. Så lenge vi har hatt en abortlov i Norge, har vi ansett fosteret som et individ med tilhørende rettigheter, og det skal derfor tungtveiende grunner til for å avbryte svangerskapet etter 12. uke. Ved å endre grensen for selvbestemmelse helt opp til uke 18 er fosteret helt rettsløst fram til neste halvgått svangerskap, og det er en radikal svekkelse av retten til liv.
Nemnden er en juridisk instans som er til for å representere fosterets rettigheter og vurdere om kriteriene for sen abort er oppfylt. Det at vi i det hele tatt har en abortlov understreker at samfunnet mener at fosteret er et individ med egenverd. Dersom ikke fosteret har noen egen verdi, hadde det heller ikke vært behov for en abortlov. Det er derfor langt fra likegyldig hvordan vi som samfunn ivaretar fosterets rettigheter.
Nemnden skal vurdere om begjæringen om svangerskapsavbrudd tilfredsstiller kriteriene for abort etter uke 12. Disse kriteriene er et uttrykk for hvilke grunner samfunnet mener er akseptable for abort sent i svangerskapet. Dette viser abortnemndens viktigste funksjon: I de tilfellene hvor ikke fosteret har en alvorlig sykdom eller der det ikke er tungtveiende sosiale årsaker til svangerskapsavbrudd, bør samfunnet gi fosteret et vern. Ingen ønsker for eksempel at abort på friske fostre uten tungtveiende grunner skal forekomme i uke 18; da bør det heller ikke være lovlig. Dette vernet faller bort hvis nemnden fjernes.
Les Menneskeverd høringsinnspill til Abortlovutvalgets NOU her
Åpner for mer sortering
Etter at bioteknologiloven ble endret uten grundig utredning i 2020, har tilbudet om fosterdiagnostikk blitt utvidet til alle gravide. I dag brukes store ressurser i helsevesenet på å avdekke diagnoser som Downs syndrom. De mange historiene om indirekte og direkte abortpress fra helsepersonell, forsterker opplevelsen av at dette ikke kan reduseres til den enkeltes valg, men må løftes opp som et verdispørsmål som gjelder oss alle: Hvordan forholder vi oss til at retten til liv er avhengig av at vi er erklært friske? Med en utvidet abortgrense har vi ingen slik skanse, og samfunnet gir dermed et klart signal om at det er den enkeltes valg om den vil sortere bort et barn på bakgrunn av leppe-gane-spalte eller mindre alvorlige genetiske tilstander.
Tvillingabort
Til tross for Abortlovutvalgets anbefalinger, går Ap også inn for at såkalt fosterantallsreduksjon også skal være selvbestemt opp til uke 18. Abortlovutvalget skriver i sin NOU: «Fosterantallsreduksjon skiller seg fra abort ved at fosterantallsreduksjon gjøres med mål om å fortsette et svangerskap og føde ett eller flere barn, og at svangerskapet ikke avsluttes. Siden inngrepet kan føre til skade på eller død av gjenværende foster/fostre reguleres dette ikke likt som abort.» Menneskeverd påpekte da denne saken var oppe i 2019 at tvillingabort åpner for ekstrem sortering ved at man kan velge mellom en frisk og en funksjonshemmet tvilling. Tvillingabort er også dårlig kvinnepolitikk. Inngrepet skjer i våken tilstand, og foreldrene kan følge med på skjerm hvordan det ene fosteret tas livet av og det andre overlever. De må leve med dette valget resten av livet.
Kjønn og abortpress
Menneskeverd etterlyser også svar på hvordan Arbeiderpartiet vil forhindre kjønnsselektive aborter med den nye abortloven. Dersom man utvider grensen for selvbestemt abort, vil det være nødvendig å samtidig gjøres flere endringer i sammenheng med dette. Det vil være uheldig om det blir praksis å få opplyst kjønnet på barnet før man er passert grensen for selvbestemt abort. Å legge til rette for at det er mulig å velge bort et barn på grunnlag av kjønn, vil stå i direkte motsetning til forbudet mot diskriminering i likestillings- og diskrimineringsloven.
Nemnden kan også avdekke tilfeller hvor kvinner er forsøkt tvunget til å ta abort. Det finnes også historier om kvinner som sier at de kjente en lettelse etter uke 12. Etter dette avtok presset fra partner fordi det ikke lenger var selvbestemt. Arbeiderpartiet må svare på hvordan disse kvinnene skal ivaretas med økt abortgrense.
Ikke kritiske til alle endringer
Selv om Menneskeverd er svært kritiske til utvidelse av abortgrensen og å fjerne nemndbehandling av tvillingaborter, er det foreslått endringer som organisasjonen er glade for. Rett til å fullføre svangerskapet, lovfestet rett til veiledning i forkant og oppfølging i etterkant samt lovfesting av reservasjonsrett i forbindelse med abortinngrep, er eksempler på dette. At medisinske tilstander hos fosteret ikke skal gi direkte adgang til å innvilge abort oppleves som en viktig seier for Menneskeverd, og er noe vi har jobbet målrettet for i mange år.
Regjeringen har nå sent lovforslaget til Stortinget, hvor det skal behandles i Helsekomiteen før det kommer til votering i Stortinget. Det er ennå ikke klart når det kommer til votering.